-

5 manieren om deals rond de feestdagen te sluiten

Posted by Bas Hendriks on Dec 18, 2018 8:00:00 AM
Bas Hendriks

De laatste loodjes.. het einde van het jaar nadert & de final deals dienen gesloten te worden!
Waarom? Nou, laten we eerlijk zijn.. deals die gesloten worden voor 31 december zijn belangrijker dan deals die gesloten worden op 2 januari.

In deze tijd van het jaar komt er veel stress kijken bij verkopers, maar veel van die druk hebben ze zelf opgelegd. De verkoop strategieën blijven hetzelfde als op de manier hoe deals worden gesloten in juni. Natuurlijk is er een andere aanpak nodig aan het einde van het jaar!

Wij hebben 5 manieren om deze aanpak te hervormen & op een plezierige manier de feestdagen en het nieuwe jaar in te gaan!  

XMS

5 manieren om deals rond de feestdagen te sluiten


1. Maak je eindejaar op 10 december
Eventuele aanbiedingen (prijs of voorwaarden) zullen verlopen op 10 december in plaats van 31 december. Door deze datum aan te houden vervroeg je het verkoopproces voordat de afdeling die jij nodig hebt niet meer op kantoor zal zijn rondom de feestdagen.

Als er geen beslissing genomen kan worden voor 10 december maar prospect wel degelijk interesse tonen in de aanbieding, vraag naar de mogelijkheden wat ze op de 10e kunnen bieden. Als er iets gegeven kan worden wat de deal vooruit brengt, heeft deze actie voor jou geholpen.

Maar hopelijk heeft de korting voldoende urgentie om de deal de sluiten! Hierdoor zal je minder stress ervaren tijdens het einde van het jaar & verschuif je de doorslag naar je prospect.


2. Deal sluiten voor activiteiten na de verkoop
Vertegenwoordigers van de financiële, juridische, inkoop teams & veel van het management zullen vanaf 15 december druk of op vakantie zijn. Operationele en uitvoerende teams zijn vaak bezig met het afronden van papierwerk, de planning voor het nieuwe jaar & de budgetten beheren!

Zonder deze mede-beslissers in het verkoopproces kunnen er geen deals gesloten worden.. De oplossing? Deal sluiten voor activiteit na de verkoop!

Vertel je prospect in november : ''Nick, ik weet dat je dit product/service zo snel mogelijk wilt laten implementeren. Zoals je weet gaat ons onboarding-schema voor januari alweer snel. Als we dit niet gepland krijgen in de volgende week zal het pas februari of maart zijn voordat we kunnen starten.''

Als je voldoende belang voor hen hebt gecreëerd, zal je horen: '' Oh echt? Is er een mogelijkheid om alvast zeker te weten zodat we eerder kunnen beginnen? '' 
Antwoord: '' We hebben nog enkele plekken in december. Als we het papierwerk in orde krijgen, plan ik je in voor half december!''

Wanneer je uitlegt dat het niet verstandig is om de deal uit te stellen tot januari & pas kunnen starten in maart worden de voordelen in perspectief geplaatst. Dat kan het duwtje in de rug zijn voor een prospect om zo snel mogelijk goedkeuring te krijgen!

3. Nieuwe business toch pushen naar januari
Oké.. Dit klinkt misschien in strijd met het verkoopproces wat ik net verteld heb. Maar, ook dit kan werken!
Veel van de uitgezette sales deals zullen niet gesloten kunnen worden voor het einde van het jaar. Dit zal betekenen dat er te veel tijd in het onderzoek zal zitten om de deal te closen!

Als een prospect einde november/begin december vraagt naar een PoC (proof of concept) of brainstorm sessie, kan je zeggen : ''Onze PoC & sessies zijn tot einde december volgepland. Maar ik plan je graag begin januari in!''

Uw prospect zou kunnen zeggen: ''Bedankt, laten we januari inplannen'' 
Hiermee kunt u zich concentreren op de deals die een reële kans hebben om voor het einde van het jaar te worden gesloten. 
Als uw prospect zegt: ''Is er iets dat u kunt doen om toch nog in december iets in te plannen?''  Betekend dit dat het een serieuze klant kan zijn die snel kan beslissen. Profiteer hier van & ga mee in hun enthousiasme!

4. Zorg voor een goede start in het nieuwe jaar
Één van de fouten die worden gemaakt is het wachten tot januari om de sales pijplijn te vullen. Je moet juist beginnen met het vullen van je nieuwjaars pijplijn in december! 

Wacht je hiermee tot januari? Dan zal je starten met een 2-0 achterstand, zorg ervoor dat je in december al de eerst gesprekken achter de rug hebt & boek zoveel mogelijk afspraken in januari. 
Als er in januari veel afspraken zijn ingepland, zal dit het verkoopproces versnellen. Je zal een motiverend gevoel ervaren & het nieuwe jaar op rolletjes van start gaan!

5. Besteed extra tijd aan interne activiteiten & bestaande connecties 
Neem wat tijd in december om aan interne activiteiten te werken waar u en uw collega's in het nieuwe jaar veel aan zullen hebben. Ontmoet bijvoorbeeld nieuwe mensen!

Organiseer een ontmoeting voor de gehele organisatie, krijg verschillende afdelingen bij elkaar. Zorg voor een duidelijke visie & doelen waar het bedrijf naar toe wil bewegen in het volgende jaar.

Ook is december een goede maand om extra tijd & aandacht te besteden aan bestaande connecties. Zorg dat je duidelijke inzichten krijgt wat hier de doelen voor het eerste half jaar zullen zijn en waar jullie bij kunnen springen!

 

Subscribe Here!

Get Free Widget