Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Organisaties moeten de IT-afdeling omarmen zodat ze meegaan met de nieuwe technologieën. Waar veel bedrijfsprocessen eerder in een papier chaos eindigde, wordt de digitalisering in verschillende sectoren op gang gebracht. De groei van IT-aanwezigheid in alle sectoren zorgt voor een andere manier van zaken doen omdat organisaties nog sneller & meer transparante service verwachten.

Waar moet je als organisatie op letten bij een succesvolle digitale transformatie? Hieronder de 6 regels voor een succesvolle digitale transformatie in uw organisatie!

1. Bepaal een startpunt
Voordat je kunt beginnen met digitaliseren, moet je duidelijk maken wat je precies wilt gaat digitaliseren. Er zijn meerdere benchmarks verbonden aan digitale transformatie. Één daarvan is: een IT-oplossing als vervanging of toevoeging aan de traditionele manier van zakendoen. Denk aan bedrijfsprocessen die meestal worden uitgevoerd met papierstromen, zoals orderafhandeling of facturering.

2. Bouw een flexibele strategie vanuit een stabiele basis
Het schrijven van een strategisch plan voor de komende drie tot vijf jaar zal onmogelijk zijn. Zorg dus voor een goede strategische basis van waaruit er ruimte is voor aanpassingen. Dit geeft een goede richtlijn voor digitalisering en andere strategische beslissingen, maar de vrijheid om aanpassingen aan te brengen waar nodig. Flexibiliteit moet het sleutelwoord zijn binnen deze strategie, uw organisatie & de IT-instelling zelf.


3. Maak gebruik van demo's en prototypen
Dikke rapporten passen niet in het gewenste tempo & flexibiliteit van een digitale transformatie. In de voorbereiding op de lancering van de bètaversie van uw toepassing, kunt u het beste werken met demo's en prototypen. Op deze manier kan het concept aan gebruikers worden getoond. Bovendien kunt u gebruikers overtuigen en ondersteuning voor het project creëren. Dit is ook een goede gebruikerstest: gebruikers kunnen zelf aangeven wat ze missen of niet begrijpen.

4. Onderhouden van een applicatie
Normaal gesproken wordt het succes van een project gemeten op doorlooptijd en budget. Een veel voorkomend resultaat: wanneer een aanvraag is voltooid, wordt de interesse meteen verplaatst naar het volgende project. Erg jammer, omdat het onderhouden van ondersteuning door de gebruikersbasis het belangrijkste onderdeel is van succesvol digitaliseren. Zie het op deze manier: als er een boom in het bos valt en er is niemand in de buurt, maakt het dan een geluid? Als niemand de applicatie gebruikt die kostbare tijd en middelen heeft gekost om te creëren, waar heb je deze dan eigenlijk voor gemaakt?

Het werk stopt niet zodra een applicatie live gaat. U wilt het digitale gedrag van de klant, de belangrijkste conversiepunten, KPI's en daarna andere succesfactoren bepalen. Meet, test en optimaliseer het digitaliseringsproces continu, samen met de gebruikers. Het begint met de lancering, maar daar eindigt het zeker niet!


5. Digitalisering door de hele organisatie
Meerdere applicaties, verschillende gebruikersinterfaces en geen snelkoppelingen: gebruikersonvriendelijk. Daarnaast wordt de implementatie van nieuwe functies een stuk gecompliceerder voor de organisatie wanneer alles intern is afgestemd op de verschillende systemen.

Digitale transformatie is van invloed op de hele organisatie en het is niet alleen het domein van de IT-afdeling. Digitalisering is geen eenmalig project dat op zichzelf staat, maar een continu proces dat een duidelijke verandering in de organisatie en haar cultuur als geheel laat zien. Het is essentieel dat het belang van de digitalisering wordt gevoeld op het hoogste niveau in de organisatie.

Probeer digitale autochtonen samen te laten werken met beleidsmakers. Digital Natives zijn mensen die zijn opgegroeid met computerspelletjes, laptops en mobiele telefoons, dus ze zijn van nature technisch onderlegde & staan open voor nieuwe digitale programma's.


6. Snelheid en stabiliteit
Je moet een tempo bepalen voor digitalisering, want tijdens de technische innovaties moet je ook snel reageren op de marktomstandigheden. Functies moeten snel worden ingevoerd. De technologie moet worden aangepast om dat te weerspiegelen.

Door nieuwe ontwikkelmethoden te omarmen, zoals een snel platform voor applicatie-ontwikkeling, kunnen organisaties snel reageren op kansen in de markt. Dankzij deze nieuwe technologie is innoveren snel toegankelijk voor elke organisatie.

Wil je graag meer weten over digitale transformatie?

Tof, want wij praten er graag samen met jou over! We vinden het zo leuk dat we maandelijks een event plannen!


Inschrijven kan via deze link, zie je daar!

Download ons magazine