Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Weet je nog die éné klant die 6 maanden geleden jouw product gekocht heeft? of de klant die u vorig jaar drie nieuwe klanten heeft doorverwezen? Zoals de meeste Customer succes managers heb je misschien veel van deze bestaande klanten, waarmee je de afgelopen maanden - of zelfs jaren, geen contact meer mee hebt gehad!

Maak niet de fout om één van uw meest waardevolle bezittingen over het hoofd te zien: bestaande klanten. Het is niet altijd even makkelijk om opnieuw contact met hen op te nemen nadat er al wat maanden voorbij zijn gegaan.. Het zou wat ongemakkelijk kunnen aanvoelen, waardoor veel mensen het niet lukt om ze opnieuw te bereiken.

Als je leert om de bestaande klanten regelmatig opnieuw te bereiken, onderscheidt je jezelf van de concurrentie. Hieronder 8 tips om bestaande klanten opnieuw te contacten!

1. Stuur een ouderwetse brief per post
Uw klanten worden waarschijnlijk de hele dag overspoeld met telefoontjes & e-mails. Dat is de reden waarom een ouderwetse brief per post een groot verschil zal maken. Schrijf voor elk van de bestaande klanten een korte notitie & iets waardevols: een artikel waar ze geïnteresseerd in zullen zijn, een nieuwsbrief of een ander item dat nuttige kennis overbrengt. Zorg ervoor dat het adres op de envelop & de notitie op de kaart handgeschreven is zodat je het zo persoonlijk mogelijk maakt!

2. Wens de klant een fijne verjaardag
Besteed tijd aan het onderzoeken van uw klanten op Google & Facebook om hun verjaardagen te achterhalen. Voer elke datum in een agenda of CRM, zodat je elk jaar automatisch wordt herinnerd wanneer hun verjaardag is. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om achter iemands verjaardag te komen, maar weinig van de verkopers & vertegenwoordigers van de klantenservice wensen hun klanten een fijne verjaardag. Onderscheid je van de rest door iets van je te laten horen op hun verjaardag!

3. Vraag om introductie bij nieuwe klanten
Deze manier heeft twee voordelen: je maakt opnieuw een connectie met de bestaande klant terwijl je tegelijkertijd leads krijgt voor nieuwe klanten. Bel de klanten & vraag hen of ze bereid zijn om u kennis te laten maken met een aantal mensen in hun wereld die baat kunnen hebben bij je product of dienst. Een gesprek als dit is een krachtige manier om klanten die je al een tijdje niet hebt gesproken opnieuw te betrekken & hen te herinneren aan de voordelen van het werken met jou!

4. Vraag feedback aan klanten
Om uw klanten zich gewaardeerd, begrepen & belangrijk te laten voelen, vraag hen om feedback. Één van de grootste fouten die je kunt maken is het niet regelmatig vragen van feedback. Klanten zullen het leuk vinden om naar hun mening te worden gevraagd & je zult ook veel leren van hun antwoorden. Maak een plan voor het verzenden van e-mails & enquêtes om feedback van de bestaande klanten om de paar maanden te vragen!

5. Organiseer een evenement voor klanten
Iedereen vindt het fijn om uitgenodigd te worden voor evenementen & de bestaande klanten zijn hierop geen uitzondering. Het organiseren van evenementen is een krachtige manier om uw bestaande klanten persoonlijk opnieuw contact met u te laten maken. Als je zo'n evenement twee keer paar jaar organiseert, zorg je ervoor dat je het contact met de klanten niet langer dan zes maanden verliest.

6. Neem contact op met een duidelijk doel
Wanneer je bestaande klanten opnieuw gaat contacten, zorg dat je een goede reden hebt om dit te doen. Opnieuw contacten zonder een duidelijk doel heeft geen nut & is juist een manier om de klanten tot last te zijn en een reden de oproepen in de toekomst niet meer serieus te nemen. Zorg daarom voor een duidelijk doel wanneer je belt. Misschien wil je hen vertellen over nieuwe aanbiedingen of hen laten weten over een speciale deal die deze week gaande is. Wat het ook is, het moet waardevol genoeg zijn om hun tijd te vragen tijdens hun drukke dag.

7. Stuur ze je favoriete zakelijke boek
Wat is het beste zakelijke boek dat je in de afgelopen jaren hebt gelezen? Voeg een persoonlijke, met de handgeschreven notitie toe. Leg uit waarom het boek jou geholpen heeft & waarom je het naar hen opstuurt. Zeer weinig organisaties bereiken op deze manier hun klanten zo zal je direct onderscheiden. De klanten zullen telkens aan je denken wanneer zij het boek zien!

8. Deel hun content op sociale media
Zorg dat je je klant volgt op verschillende sociale media, zodat je contact kunt houden met hen. Door up-to-date te blijven wat ze posten & wat er met hun bedrijf gebeurt, kun je vaststellen welke aanbiedingen voor cross-selling of up-selling het beste bij hen past. Ook kun je een goede relatie opbouwen door hun content & inhoud te delen!


Hieronder een voorbeeld die je kan gebruiken om opnieuw een connectie te maken met bestaande klanten.