Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Of we het nou willen of niet, de digitale markt veranderd continue. De mogelijkheden, kansen en gevaren liggen dan ook in een klein hoekje!  

Wat is UX?
Maak kennis met User experienxe! UX houdt in wat de gebruiker ervaart tijdens het gebruik en beleving van bijvoorbeeld uw website. Als we het over de beleving hebben, gaat dit niet alleen om het gemak. UX gaat ook over het creëeren van een optimale gebruikerservaring. De focus wordt gelegd op het verhogen van de klanttevredenheid. Kortom,  UX draait om de zaken die de eindgebruiker verrast. Als het product voor de gebruiker op een positieve manier waarde creëert die is beloofd, dan ben je geslaagd in de user experience.

UX = Uiterlijk, gevoel en gebruiksgemak

Hoe ga je om met gevaren?
De beste manier om hier mee om te gaan is om mee te gaan met deze ontwikkelingen. Nou is het logisch dat continue ontwikkelen niet altijd zo soepel verloopt. Het probleem wat hier bij komt kijken is dan ook vaak '' het probleem'' zelf omdat dit gewoonweg niet helder word geformuleerd. Als dit niet duidelijk is kan het lastig zijn dit goed te plaatsen en een oplossing voor het probleem samen te stellen.

UX-onderzoek
Door continue te ontwikkelen zal je steeds beter aan de wensen van de klant voldoen, door het probleem te analyseren word het duidelijker waar het probleem ligt..Nu kan worden bepaald of de verwachte uitkomsten van de klant worden behaald. UX-onderzoek is een oplossing om continue ontwikkelen te verbeteren. Dit onderzoek zorgt voor het besteden van aandacht aan de probleemanalyse en probleemdefinitie, waarbij het begrijpen van het probleem de hoofdgedachte is.

Probleemanalyse en probleemdefinitie
De eerste stap op weg naar een oplossing is het analyseren van een probleem, pas na een grondige probleemanalyse zou je een passend oplossing kunnen bedenken... Denk aan de huidige situatie, is deze anders dan wat je wilt? Verschillen de verwachtingen? Wat gebeurt er wel of wat gebeurt er juist niet wat wel zou moeten gebeuren?  Pas na een grondige probleemanalyse, kun je de juiste oplossingen bedenken aan de hand van een probleemdefinitie. Dit is een beschrijving van de huidige feitelijke situatie of een situatie die zal ontstaan en negatief wordt zal uitpakken.

Wat levert UX-onderzoek op?
Door een UX-onderzoek kun je achterhalen waar de doelgroep waarde aan hecht en wat de factoren zijn om de klanttevredenheid van je product of dienst optimaal te verhogen. Dit onderzoek kun je voor 4 redenen doen:

  1. Door onderzoek te doen voorkom je ontevreden klanten en bezoekers die jouw website bezoeken
  2. Je kan tijdig bijsturen als de feedback van je doelgroep niet goed uitpakt zoals gehoopt
  3. UX-onderzoek geeft een helder inzicht in welke kansen nog niet benut zijn
  4. Klanttevredenheid kan je dankzij dit onderzoek verhogen en onderscheidend vermogen creëren (een WOW-effect).