Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Starbucks heeft de meest gebruikte loyaliteit-app van de grote horeca ketens. Maar waarom blijven gebruikers terugkomen voor meer? Waarom is de app zo populair? Het antwoord is digitaal engagement!

Het afgelopen decennium heeft het retail-landschap een transformatie moeten ondergaan. Moderne retailers moesten een unieke klantervaring in hun winkel creëren en die ervaring vervolgens uitbreiden om relevante digitale klantrelaties te creëren. Geweldige klantervaringen worden bestemmingen, en bestemmingen worden aangevuld en versterkt door digitale klantrelaties. Dat is de transformerende formule voor moderne retailers.

Starbucks heeft de meest gebruikte loyaliteit-app van de grote ketens. Maar waarom blijven gebruikers terugkomen voor meer? Starbucks is gebouwd rond het concept van de derde plaats - een plek voor mensen die genieten van momenten van verbinding tijdens koffie buiten het werk en weg van huis. Starbucks is een bestemming waar klanten naar op zoek zijn. Starbucks investeerde vroeg om veranderend consumentengedrag aan te pakken en breidde de derde plaats uit via gepersonaliseerde, digitale mobiele verbindingen met hun klanten via de Starbucks Mobile App.

Van het bestellen en vooraf betalen tot het maken van je eigen Spotify-afspeellijst, de Starbucks-app biedt een gebruikerservaring die zowel uitnodigend als innovatief is, net als de koffieketen zelf.

Die digitale betrokkenheid heeft het bedrijf enorme dividenden opgeleverd. Op een JPMorgan-forum in maart zei Starbucks CFO Scott Maw dat bijna alle omzetgroei in dezelfde winkel afkomstig is van klanten die digitale relaties hebben met het bedrijf en klanten in het Starbucks Rewards-programma.

Kevin Johnson - President and chief executive officer at Startbucks: 'We hebben ons gericht op het creëren van een digitaal vliegwiel dat de klantervaring die we in onze winkels creëren, uitbreidt en dramatisch gegroeide digitale klantrelaties. In het afgelopen jaar hebben we zelfs meer dan een miljard digitale klantenservices gediend.'

1. De app heeft een gebruiksvriendelijke mobiele ervaring
De Starbucks-app biedt zijn gebruikers een persoonlijke ervaring. Van het benadrukken van wat er nu speelt in Starbucks-winkels tot gepersonaliseerde drank- en voedingsaanbiedingen, de inhoud is zeer relevant voor klanten.

2. Het Starbucks Rewards Loyalty - programma leidt de concurrentie
Het Starbucks Rewards-programma is een goed voorbeeld van hoe je klanten een mobiele app kunnen laten gebruiken. Simpel gezegd, hoe meer u uitgeeft bij Starbucks, hoe meer beloningspunten (of "sterren") u verdient.

3. De mobiele app van Starbucks maakt online bestellen en betalen eenvoudig
Sinds de lancering van de initiatieven in 2015 is Starbucks de standaarddrager geworden als het gaat om mobiel bestellen en betalen. Mobiel bestellen en betalen is een functie waarmee klanten via de app van Starbucks kunnen bestellen en de wachtrij kunnen overslaan.

4. Starbucks integreert zijn app met andere platforms en services
Muziek is al lang een belangrijk onderdeel van het merk en de cultuur van Starbucks; in het verleden gaf het bedrijf gratis nummers van iTunes weg aan klanten. In 2016 breidden Starbucks en streamingdienst Spotify hun relatie uit met de lancering van een nieuwe digitale muziekervaring voor klanten van Starbucks.


De Starbucks-app is het middelpunt van het digitale ecosysteem van het bedrijf en brengt loyaliteits-, mobiele betalingen- en contentpartnerschappen samen, allemaal naadloos geïntegreerd in één handige applicatie!


Benieuwd wat Holygrow voor je organisatie kan doen? Laat het me weten, dan neem ik contact met je op!