Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Wat valt er binnen onze organisatie te digitaliseren? Na het lezen van vorige artikelen vraag je je dit wellicht af. Want de tijd van digitaal transformeren is nu, liever gisteren al dan vandaag! Maar hoe en waar te beginnen?

Digitale transformatie; een zoemwoord wat veranderd is naar de dagelijkse gang van zaken, er is in korte tijd onwijs veel veranderd. Welkom in de 4e industriële revolutie, waarbij digitaliseren en het toepassen van intelligente technologieën een buitengewoon sterke groei doormaken. Sommige bedrijven zetten flinke stappen, andere willen aanhaken, maar hebben geen idee waar te beginnen. Voor zowel elk bedrijf geldt dat niets doen geen optie is.

Digitale transformatie zorgt voor een fundamentele verandering van het werken in een digitale wereld. Ondernemingen maken gebruik van vooruitstrevende technologieën om klantgerichter en efficiënter te zijn. Het streven moet zijn dat klanten omni-channel een gepersonaliseerde ervaring worden geboden. Data van bedrijven, klanten en apparaten worden met elkaar verbonden waardoor de juiste informatie, op het juiste moment, in de juiste context, bij de juiste ontvanger komt, altijd en overal ter wereld, zonder menselijke tussenkomst.


Succesvolle digitale transformatie


In de meer consumentgerichte (B2C) omgevingen kennen we inmiddels allemaal succesvolle voorbeelden. Facebook is het grootste content platform ter wereld, maar maakt geen content. Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar heeft geen eigen taxi’s. Airbnb is de grootste hotelketen ter wereld, maar heeft geen hotels. Alibaba is de grootste retailer ter wereld, maar heeft geen voorraad. Het zijn bekende voorbeelden van bedrijven die volledige bedrijfstakken op hun kop zetten.

We zien tegenwoordig ook dat B2B bedrijven nu écht de noodzaak inzien om stappen te gaan zetten en digitaal te transformeren. Zowel hun werknemers als klanten verwachten een ultieme klantbeleving, gebruikersgemak en personalisatie. De veranderingen in meer industriële omgevingen worden ook wel samengevat onder de noemer Smart Industry.

In de maakindustrie worden bedrijfsprocessen met behulp van het internet in combinatie met nieuwe technologie slimmer en efficiënter gemaakt. Uit grote en diverse datastromen, big data, wordt nieuwe business gecreëerd op basis van nieuwe, deels op elkaar inwerkende, nieuwe technologieën zoals Internet of Things, robotisering, 3D printing, nieuwe sensor technologie en kunstmatige intelligentie.

Bovenstaande uitdagingen zijn voor veel bedrijven vaak overweldigend. De consequenties zijn groot en het vergt veel tijd, geduld en energie om een echte digitale transformatie te bewerkstelligen. Niets doen is echter de slechtste optie. Begin met kleinere stappen en zet consequent stap voor stap de juiste stappen in de goede richting.

Kleine successen vieren

Alles wordt leuker als je snel resultaat ziet, toch? Schrijf daarom geen ellendig lange documenten over hoe het eventueel misschien wel eens beter zou kunnen werken. Dit kan maanden of zelfs jaren duren, de motivatie neemt dan af en.. tijd is geld! Pak de 'quick-wins', processen die direct waarde opleveren intern of richting je klant: start een pilot met relatief 'kleine' processen of hak een groot proces op in stukjes, pak een stukje hieruit en leer ervan! Als je op deze manier snelle successen boekt, creëer je binnen de organisatie ook weer meer draagvlak om verdere stappen te ondernemen.

Digitalisering van je organisatie laat het werkplezier van je medewerkers stijgen. Juist omdat het vervelende werk eruit valt. Het herhalende werk valt weg, waardoor werknemers zich veel meer focussen op hun kerntaken. Voor de medewerkers wordt het werk dus een stuk uitdagender. En daarmee leuker. Een belangrijk voordeel in de huidige arbeidsmarkt!

Waarom zou je dat doen?

Digitale transformatie in een B2B omgeving. De vraag is eigenlijk: waarom zou je dat niet doen? Voor veel bedrijven is het nog overweldigend. De consequenties zijn groot en digitalisering vergt veel tijd, geduld en energie. Niets doen is echter de slechtste optie. Beginnen met kleine gerichte stappen is een must.

Heb je hulp nodig bij de digitale transformatie van jouw organisatie? Neem contact met mij op!

Gratis applicatie demo