Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Laten we het sowieso over één ding eens zijn: als je voor de allereerste keer contact hebt met een prospect, deel niet meteen je elevator pitch via de mail of bij het eerste telefonische contact. Dat zal niet werken, je komt direct over als een verkoper die ze iets probeert te verkopen. Tegenwoordig rennen ze hier alleen maar sneller van weg!

Wanneer elevator-pitches dan wel effectief zijn?
Wanneer je met een vreemde praat (tijdens een netwerk event, in het openbaar vervoer & ja natuurlijk ook in de lift!) en ze vragen: ''Wat doe je?'' of ''Waar werk je?''.

In zulke situaties heb je een korte, pittige, & begrijpelijke uitleg van uw bedrijf en producten/diensten nodig. De persoon met wie je spreekt, kan een perfecte match blijken te zijn of misschien wel iemand kent die dat wel is!

Wat is eigenlijk een elevator-pitch?
Het is een beschrijving van 30 seconden van wat je doet en/of verkoopt. Het doel is om hen te interesseren & een tweede gesprek te winnen. Niet om de persoon met wie je praat te overtuigen dat ze je moeten inhuren of je product moeten kopen.


Hoe creëer je een effectieve pitch?

1. Wie ben je?
Voordat je in de lift springt, moet je jezelf voorstellen aan de persoon met wie je praat. Schrijf een zin over wie je bent en wat je rol is binnen het bedrijf. Hiermee kan je het gesprek op de juiste manier starten.

2. Wat doet het bedrijf?
Weet zeker dat je weet wat het bedrijf doet. Wat is de missie & het doel van het bedrijf voor zijn product of dienst? Neem een bepaald deel op in uw pitch waar je het bedrijf introduceert. Hoe meer informatie je hebt, hoe makkelijker het is om je pitch te verzorgen voor de persoon met wie je spreekt!

3. Wat is de waarde positie?
Wat doet het bedrijf bijzonder goed dat zijn product of dienst onderscheidt van de rest? Zorg voor een korte, 1-2 zin verklaring over de waarde die het product of dienst biedt aan de huidige klanten.

4. Zorg dat je hun aandacht hebt!
Zorg dat je hun aandacht krijgt door een spannend verhaal over een klant of de oprichters van het bedrijf. Je kan ook een aantrekkelijk feit of statistiek delen over het product of dienst. Zo behoud je de aandacht bij het gesprek!

5. Lees en bewerk de pitch!
Lees je pitch hardop & zorg dat het natuurlijk voor je klinkt. Als de pitch overdreven formeel is, kun je als onzeker en gespannen overkomen. Maak in plaats daarvan je pitch 'gewoonlijk'. Hierdoor blijft het publiek gefascineerd & zijn ze klaar voor een tweede gesprek!

Oh ja.. niet iedereen wacht op jouw elevator-pitch. Als je het spontaan verteld aan willekeurige mensen, doe je jezelf geen plezier. Maar als ze het vragen, zorg dat je voorbereid bent met een interessante, goed gemaakte pitch!