Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Innovatie is één van de buzzwords van de afgelopen jaren en met een onwijs goede reden. We bevinden ons op het omslagpunt van technologie & innovatie gebeurt sneller dan ooit. Maar er zit meer achter innovatie en dat is waar veel mensen het bij het verkeerde eind hebben!

Voordat we dieper in het onderwerp innovatie duiken, laten we een paar duidelijke onderscheidingen maken, dan snappen we elkaar:

- Creativiteit = denken aan iets nieuws en nuttigs
- Innovatie = de implementatie van iets nieuws en nuttigs

Als we aan innovatie denken, denken we aan de toffe dingen: blockchain, AI of cloud computing. Maar dat is slechts het eindresultaat. Echte innovatie gebeurt vóór het eindproduct, en dat is waar 60 tot 70% van de transformaties in de loop van de geschiedenis hebben gefaald.

De meeste teams kunnen niet innoveren

Innovatie is een complex proces en heeft veel onderdelen die perfect op elkaar moeten worden afgestemd. Als je de strategie hebt, maar niet de cultuur, zal het niet werken. Als je het netwerk hebt, maar niet de vaardigheden, zal het ook niet werken. Om het te laten werken, moet je beschikken over het volgende:

- Strategie
- Cultuur
- Werkwijze
- Toezicht
- Netwerk
- Kennis & vaardigheden

Wanneer je deze zes pijlers hebt voor succesvolle innovatie, is er de basis voor een goed geoliede innovatiemachine. Om het apparaat goed te laten werken, heb je een speciaal team nodig dat ervoor zorgt dat het proces goed verloopt.

Maar niet zomaar een team. Normale teams hebben de neiging om hard te werken, gefocust, procesgericht en inflexibel. Dit is waar het Innovation Lab het podium betreedt. Innovatieteams verleggen grenzen door creatief, dynamisch, ruimdenkend en flexibel te zijn!

Vergeet oplossingen, we hebben problemen nodig!

Innovatieteams weten hoe ze over problemen & processen moeten nadenken om tot echte oplossingen te komen. Ze weten hoe ze problemen volledig moeten oplossen, en niet alleen de symptomen. En ze werken niet met oplossingen die geen echte problemen oplossen: Het is niet nodig om de toffe robotgrasmaaier te krijgen als je geen gras hebt!

Om deze reden vertrouwen innovatieteams op strategie. Slechte processen kunnen een belemmering vormen voor succesvolle innovatie, dus als je eenmaal een probleem hebt, moet je strategieën uitwerken om zeker te zijn dat de oplossing echt nodig is. Een optimaal proces volgt deze stappen:

- Definieer het probleem
- Begrijp het probleem
- Brainstorm 100 ideeën - Denk buiten uitgezette kaders!
- Maak een prototype en test het
- Feedback verwerken en implementeren

Je kunt binnen een week het probleem vinden & doorgaan tot prototyping. De investering hiervoor is erg laag en de uitbetaling is enorm. Als het niet werkt, heb je maar een paar dagen en een kleine hoeveelheid geld verspild. Door obstakels te verwijderen die innovatie tot een moeizaam proces maken, willen teams het hele proces doorlopen.

Veranderingen doorvoeren via pilots

Een idee komt in de conceptfase, gaat vervolgens door de validatie fase en gaat verder naar de pilot fase. Wanneer het idee wordt gevalideerd en een probleem daadwerkelijk oplost, gaat het in ontwikkeling en wordt het geïntroduceerd op de markt.

Op papier ziet dit er helder en vrij lineair uit, maar in werkelijkheid zijn dingen veel moeilijker. De grootste uitdaging zijn de mensen, je moet een nieuwe manier van denken creëren in de organisatie en je hebt ambassadeurs nodig. Univé bijvoorbeeld gebruikt een proces in drie stappen om innovatie in uitvoering te vertalen:

- Een gesprek starten over risico's in de organisatie
- Een portfolio van relevante services aanbieden
- Stel een fabriek in voor schaalbare serviceaanbiedingen

Experimenteren met pilots is key. Zoals Thomas van der Meer van Univé zegt: "je moet absoluut zeker zijn dat er daadwerkelijk een haalbaar probleem is dat je oplossing oplost. Met pilots kunt u niet zwaar investeren in dingen die bij het lanceren plat op hun gezicht vallen ".

Verandering of verbetering?

Het doel voor Bas en zijn team is altijd om van punt A naar punt B te komen. Het eindigen in een andere vorm van A is niet goed genoeg. U moet vragen: veranderen of verbeteren wij? Om zeker te zijn dat je echt eindigt waar je wilt, vink je altijd deze vijf vakjes aan:

- Visie: weten we waar en waarom we naartoe gaan?
- Leiderschap: hebben we gecommitteerde steun van de                   leidinggevenden?
- Aanpassingsvermogen aan verandering: is de organisatie als geheel   aanpasbaar voor verandering, of zijn er te veel hindernissen?
- Uit te voeren kracht: kunnen we leveren en hebben we het         uithoudingsvermogen om door te gaan?
- Grip en inzicht: weten we wanneer we succesvol zijn?

Als je een van deze sleutelfactoren mist, is er verwarring, weerstand en zelfs anarchie binnen het team. Bas adviseert om zoveel mogelijk te automatiseren. Op deze manier blijven de menselijke component en zijn risico's op een absoluut dieptepunt en is het ook effectief in de kosten.

No-Code: een snelle weg voor het schalen van innovatieve risico-oplossingen!

Univé voedt hun Innovation Lab met het no-code applicatieplatform Betty Blocks. Het hebben van een flexibel No-Code platform is essentieel om snel nieuwe innovaties op de markt te bouwen, te demonstreren en te brengen. Snelheid is alles!

Als innovatie één of twee jaar zou duren, zou het Innovation Lab het vertrouwen binnen het bedrijf en zijn leden verliezen. Door een no-code platform te gebruiken, hebben ze de time-to-market van jaren tot een snelle 2,5 maanden verkort.

Unive's Innovation Lab heeft een basis zonder code opgebouwd waarop ze zich kunnen richten op zelfs de meest geavanceerde oplossingen, zoals slimme huizen en elektrische auto's. Ze zijn ook in staat om hun zakelijke proposities eenvoudig uit te breiden. Het Innovatielab stelt Univé in staat om zeer snel in te spelen op de marktvraag en de verwachtingen van de industrie te overtreffen.


Download ons magazine

Op de hoogte blijven van onze blog?

Holygrow, innovatief digitaal bureau in Rotterdam.

Wij helpen ambitieuze start-ups & gevestigde organisaties aan perfect pixel websites en No-Code apps. We combineren data, technologie en digitale marketing op slimme manieren om zo jouw product sneller en effectiever in de markt te zetten.

We zien onszelf graag als een directe online partner. Voor elk vraagstuk stellen we jouw eigen project team samen om zo jouw digitale succes te realiseren!