-

Inbound, inbound en nog eens inbound!

Posted by Bas Hendriks on Nov 21, 2018 8:00:00 AM
Bas Hendriks

In het vorige artikel 'Waarde en vertrouwen zijn key' hebben we antwoord gegeven op de vraag wat inbound marketing inhoudt en zal betekenen voor u en uw organisatie. Dit keer zoomen we verder in op de aspecten marketing, sales en service op de inbound manier.

Teamwork

Inmiddels weten we dus wat inbound inhoudt voor uw onderneming. Vorige keer hebben we vooral gekeken naar het aantrekken van (potentiële) klanten. Die verandering in dat proces is ook terug te zien door de gehele ‘customer experience’. Alleen al de manier van communiceren en wat mensen van uw organisatie verwachten is veranderd.

Gelukkig is daar de inbound methode om ons te helpen. Met de inbound methode en technologische ontwikkelingen is het voor organisaties mogelijk om snelle veranderingen toe te passen. Niet alleen voor marketing, maar voor de gehele customer experience. De inbound methode draait om marketing, sales, service en klantrelatiemanagement. Op zichzelf zijn dit al belangrijke afdelingen, maar worden ze pas echt krachtig als je ze gezamenlijk inzet!

 

Inbound marketing
Als inbound marketeer is de ‘main goal’ om nieuwe prospects aan te trekken, een bepaalde betrokkenheid met ze te creëren en ze stuk voor stuk blije klanten te maken. Daarnaast blijf je samenwerken met de sales en service teams.

Aantrekken
Uiteraard wilt u niet dat Jan en alleman zonder doel uw website bezoeken. U wilt mensen aantrekken die potentieel klant worden. Hoe doet u dat? Relevante content op het juiste moment is het antwoord. Zorg voor een goede online vindbaarheid op de juiste onderwerpen, publiceer de content over verschillende sociale netwerken en werk met online advertenties om bewustzijn rondom uw organisatie te creëren.

Betrokken maken
Start dialogen met potentiële klanten op de kanalen waar zij een voorkeur voor hebben. Zorg ook dat je potentiële klanten op uw website volgt en hun gedrag goed in kaart brengt. Met deze informatie is het mogelijk om de website te gaan personaliseren.

Blij maken
Blij maken doet u door de juiste informatie, bij de juiste persoon op het juiste tijdstip te krijgen. En dat elke keer weer. Gebruik eerdere dialogen met klanten om samen met uw sales en service collega’s in kaart te brengen welke informatie wanneer gewenst is. Zorg voor unieke content die uw potentiële klanten mogelijk weer willen delen met hun familie en vrienden.

 

Inbound Marketing

 

Inbound sales
Als inbound sales medewerker draait de dag om het aantrekken van nieuwe leads, betrokken raken met mensen die behoefte aan een ‘verkooppraatje’ en uiteindelijke oplossingen bieden voor hun problemen.

Aantrekken
Vertrouwen kweken is het devies! Het is belangrijk dat de potentiële klant er vertrouwen in heeft dat u zijn of haar probleem kunt verhelpen. Gooi bijvoorbeeld eens een agenda online waarin bezoekers tijd kunnen reserveren om het te hebben over hun behoeftes. Gebruik dialogen om betrokken te raken met potentiële klanten en ze als mens beter te leren kennen. 

Betrokken maken
Blijf altijd in contact met de mensen waarop uw focus vooral ligt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld terugkerende e-mailings. Zorg altijd dat wordt bijgehouden wanneer mensen hoeveel tijd aan de content besteden. Maak het ook hier weer mogelijk voor mensen om wat tijd op de agenda te reserveren. Zorg daarnaast ook dat delen van het sales proces geautomatiseerd zijn zodat er sneller op mensen gereageerd kan worden. 

Blij maken
Alle dialogen en afspraken met potentiële klanten maken niet alleen uw leven makkelijker, ook het leven van de klant wordt er een stuk makkelijker op. Gebruik de gegeven tools om het sales proces zo aangenaam mogelijk te maken!

 

Inbound sales

 

Inbound services
De inbound service medewerker. De persoon die constant bezig is met het beantwoorden van de vragen van uw klanten. Klanten willen te allen tijde hulp wanneer ze het nodig hebben om een fijne customer experience te hebben.

Aantrekken
Waar een antwoord is, moet er altijd eerst een vraag zijn geweest. Waar er een vraag is, is er iemand deze moet beantwoorden. Bij inbound services draait het erom dat er waardevolle oplossingen worden geboden. Gebruik hiervoor een aparte pagina op de website met een uitgebreide ‘Q&A’. Tegenwoordig hebben we de mogelijkheid om uit te leggen via video, audio en afbeeldingen, gebruik dit ook!

Betrokken maken
Helaas hebben klanten niet altijd voldoende aan de kennis die vooraf wordt gegeven op de website. In dit geval is het zaak dat mensen de conversatie met uw organisatie aan kunnen gaan. Met behulp van live chats en chatbots kunnen mensen ‘real time’ antwoorden op hun vragen krijgen. 

Blij maken
Waar de klanten vragen hebben aan u is het ook belangrijk dat u de klanten vragen stelt. Hoe weten we anders of een klant tevreden is met de geboden service? Door het meten van de feedback van klanten wordt het mogelijk om de service aan te passen op deze feedback.

 

Inbound Service

 

Een flinke verandering
Voor veel organisaties zal de inbound methode een flinke verandering met zich meebrengen. Het is echter wel een verandering die zich uit zal betalen met mooie resultaten. Het individu is tegenwoordig een stuk kritischer en veeleisender, tijd voor ons om ons daaraan aan te passen.

Subscribe Here!