Creativiteit is ontdekken, experimenteren & risico's nemen!

Welkom in een snel veranderende, digitale wereld met maatschappelijke vraagstukken en veranderend klantgedrag. Bedrijven worden gedwongen om te innoveren. Digitalisering, digitalisatie en digitale transformatie spelen hier een grote rol in, maar wat zijn de verschillen?

Er is de afgelopen 20 jaar zoveel veranderd in de digitale technologie. In 2000 was er geen Youtube en Facebook was alleen beschikbaar op universiteiten. Bitcoin, Spotify en Blockchain waren woorden waar je nooit van had gehoord. Je leest dit misschien op een smartphone, terwijl mensen 20 jaar geleden hadden gelachen om het idee dat er een mobiele telefoon was die verbinding kon maken over de hele wereld.

Mobiel bellen in 1999

In het afgelopen jaar heb ik legio artikels, interviews, onderzoeken, events & scripties gelezen, bijgewoond of afgenomen om achter de 'whats's next?' te komen.

Ik werd overspoeld met de woorden: digitalisering, digitalisatie en digitale transformatie. Ook ontstond er verwarring, frustratie en onwetendheid. Gaan bedrijven hun diensten/producten digitaliseren, streven ze naar digitalisatie van het bedrijf of gaan ze digitaal transformeren? Wat is het? Hoe werkt het? Waar zijn we aan toe?

Eerst gaan we de verschillen tussen de termen digitalisering en digitalisatie uitleggen, zodat we beter zicht krijgen op de term digitale transformatie.

Digitalisering

Digitalisering is volgens Wiki de overgang van informatie naar een digitale vorm, dat wil zeggen in een vorm die gebruikt kan worden door elektronische apparaten zoals computers. Bijvoorbeeld het omzetten van iets dat op papier is getekend naar een PowerPoint slide. Digitalisering is een goed begin, maar het is geen digitalisatie en laat staan digitale transformatie. Het is belangrijk om te onthouden dat het de informatie is die je aan het digitaliseren bent, niet de processen – bij dit laatste komt digitalisatie om de hoek kijken.

Digitalisatie

Digitalisatie is volgens Gartner het gebruik van digitale technologieën om een bedrijfsmodel te veranderen, nieuwe inkomsten te generen en waarde creërende mogelijkheden te bieden; het is het proces naar een digitaal bedrijf. Door digitalisatie wordt het mogelijk om met digitale informatie bedrijfsresultaten te optimaliseren, nieuwe inkomsten te creëren en kosten en klantervaringen te optimaliseren. Kortom, zoveel mogelijk waarde creëren door het toepassen van digitale technologieën.

Digitalisatie staat voor een 'what's next?', leidend tot innovatie van het bedrijfsmodel en nieuwe processen, met een verstorende / vernieuwende invloed op het bestaande bedrijfsmodel.

Steve Jobs maakte het mogelijk dat Apple 's werelds grootste muziekketen werd, dit kwam door het digitalisatie proces. Apple heeft de digitalisering van de muziekindustrie niet uitgevonden, maar wel het digitale businessmodel.

Digitale Transformatie

Als je digitalisering en digitalisatie achter de rug hebt, dan sta je aan het begin van de digitale transformatie ladder. Het belangrijkste is dat digitalisering en digitalisatie in wezen over technologie gaan, maar digitale transformatie doet dat niet.

Digitale Transformatie is het evoluerende streven naar innovatieve en flexibele bedrijfs- en operationele modellen. Gevoed door evoluerende technologieën, processen, analyses en om nieuwe waarde en ervaringen te creëren voor klanten, werknemers en belanghebbenden.

Digitale transformatie gaat dus niet over het implementeren van digitale oplossingen en geavanceerde technologieën. Het gaat over het bereiken van groei door zich te richten op drie belangrijke gebieden;

- Het ontwikkelen van transformationele marketingstrategieën
- Het creëren van naadloze klantervaringen
- Het bouwen van slimmere, snellere, flexibele organisaties

Tesla Inc. is een voorbeeld van een bedrijf dat bijdraagt aan digitale transformatie. Tesla werd opgericht om “de komst van duurzaam transport te versnellen door zo snel mogelijk elektrische auto’s dwingend op de markt te brengen”.

Een tof onderdeel van deze missie is het gebruik van digitale technologie om het transport te transformeren door Tesla-auto’s aan te sluiten op een gedeeld wagenpark van zelfrijdende voertuigen die op een gedistribueerd, duurzaam energienetwerk rijden.

What's next?

Terug naar mijn onderzoek: 'What's next?'

Gaan bedrijven hun diensten/producten digitaliseren, streven ze naar digitalisatie van het bedrijf of gaan ze digitaal transformeren? Wat is het? Hoe werkt het? Waar zijn we aan toe? Om digitaal te transformeren is leiderschap nodig! Het zijn de leiders die als eerste stappen zetten in het onbekende & de rest meenemen in de toekomst.

Samen maken we van een idee a life changing experience die goed is voor de wereld, het bedrijf en de mens. Tijdens deze reis helpen we leiders om snellere en betere beslissingen te nemen in een complexe en snel veranderende digitale wereld, hierdoor wordt hun organisatie naar een hoger niveau gebracht, klant behoeften beter gerealiseerd en wordt er positieve impact gemaakt op de maatschappij.

Out of the comfort zone

De reis er naar toe is buiten de comfort zone, daar gebeurt het allemaal! Een transformatie is ook geen wetenschap. Als Rome in een dag was gebouwd, dan hadden we allemaal dezelfde onderneming gevraagd om dit te realiseren. Digitaal transformeren doe je niet in één dag en is zeker geen projectje wat je even tussendoor doet.

Comfort zone

Onderweg zullen er belangrijke mijlpalen bereikt worden en wordt de digitale strategie duidelijker als de eerste prototypes en user-stories inzicht geven. De klantbeleving maakt een sprong voorwaarts, de bedrijfsprocessen worden efficiënter en de kosten dalen!


ERVAAR DE KRACHT VAN HOLYGROW

Wij van Holygrow willen jou helpen bij jouw digitalisering, digitalisatie of digitale transformatie! We bieden je een 30 minuten durende applicatie demo aan, op basis van jouw business case.

Gratis applicatie demo